Funkcje współczesnego sklepu internetowego

Arkadiusz Meszka    7 listopada 2016 | Ostatnia modyfikacja: 5 czerwca 2020

W tym artykule opiszę, jakie funkcje powinien posiadać sklep internetowy, który chce mieć jakiekolwiek szanse na osiągnięcie sukcesu. Opiszę funkcje zarówno podstawowe, jak i bardziej zaawansowane, o które warto rozbudować sklep, jeśli nasz biznes okazał się udany.

Podstawowe funkcje sklepu internetowego

Podstawowymi funkcjami, w jakie powinien być wyposażony każdy sklep internetowy, to:

  1. Koszyk – jest to dość oczywiste, ale znajdziemy jeszcze w internecie sklepy bez koszyka.
  2. Wyszukiwarka – podstawowa lub bardziej zaawansowana, w zależności od ilości towaru i rodzaju asortymentu.
  3. Podział na kategorie – o ile jest sens dzielić produkty na kategorie, zależy od ich ilości i różnorodności.
  4. Wprowadzanie zniżek/promocji – nic nie działa na ludzi tak, jak promocje i zniżki. Czasami chcemy również pozbyć się towaru, który długo zalega i obniżamy cenę.
  5. Kupony zniżkowe – jest w to wyposażone większość silników sklepowych. Kupony zniżkowe, podobnie jak zwykłe promocje i zniżki, napędzają sprzedaż.
  6. Podstawowe filtrowanie/sortowanie – przynajmniej według ceny i daty dodawania.
  7. Przyciski społecznościowe – Facebook Udostępnij, Twitter, Google+.
  8. Umieszczanie tekstów i zdjęć w produkcie w dowolnej ilości.
  9. Standardowa płatność za produkty w formie zwykłego przelewu, a także szybkie płatności, np. Przelewy24 albo PayU. Najbardziej rozbudowanymi płatności są płatności PayU. Pod poniższym linkiem można założyć konto w PayU na preferencyjnych warunkach (znacznie niższa prowizja od transakcji):

    PayU – rejestracja z niższymi prowizjami

  10. Elastyczna wysyłka, jeśli oczywiście handlujemy towarem fizycznym, a nie wirtualnym – w zależności od wagi produktu. Jest to sprawiedliwe zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego. Oczywiście są wyjątki od tej reguły, gdy handlujemy towarami o znikomej wadze/objętności (np. biżuteria).
  11. Zakupy przez użytkowników zarejestrowanych, jak i gości.
  12. Stan magazynowy – automatyczna kontrola stanu magazynowego, czyli możliwość zdefiniowania liczby dostępnych produktów i kiedy stan magazynowy zbliża się do 0 lub wynosi 0 – powiadomienie w formie e-mail.
  13. Opinie/oceny klientów na temat produktów. Wielu klientów przy wyborze danego produktu kieruje się opiniami innych użytkowników, np. w branży RTV/AGD, gdzie zakup produktu to poważna decyzja, ponieważ wiąże się z dużymi kosztami i korzystaniem z zakupionego sprzętu przez kilka lat.

Zaawansowane funkcje sklepu internetowego

Wśród zaawansowanych funkcji znajduje się wiele takich, które znajdują się już na powyższej liście, ale są bardziej rozbudowane.

  1. Powiadamianie o porzuconym koszyku – kiedy użytkownik się zarejestruje, doda coś do koszyka, ale potem zrezygnuje z zakupów i opuści stronę – warto wysłać po jakimś czasie e-mail, że jego koszyk nadal jest pełny i warto dokonać zakupów. Wysyłanie takiej wiadomości najlepiej zrobić automatycznie.
  2. Zaawansowane filtry – np. w sklepie z obuwiem według rozmiaru buta, w sklepie z komputerami czy telefonami według pamięci RAM i innych parametrów, w sklepie z ubraniami według koloru, rozmiaru itd.
  3. System punktów i nagradzania – nagradzanie zarejestrowanych użytkowników punktami za zakupy. I jak uzbierają określoną ilość, dawanie zniżek na towar lub wysyłkę.
  4. Lista życzeń (wishlist) – jest to możliwość dodawania przez zarejestrowanych użytkowników towarów do tzw. listy życzeń. Działa ona na tej samej zasadzie, co koszyk, ale tam produkty pozostają na stałe, dopóki użytkownik sam ich nie usunie (z koszyka mogą być usunięte po jakimś czasie, aby nie zaśmiecać bazy danych). Taka lista życzeń jest przydatna, gdy użytkownik chce sobie zachować produkty, których aktualnie nie można kupić (są niedostępne) lub nie ma obecnie funduszy. Może wrócić po jakimś czasie do sklepu, zarejestrować się, przenieść te produkty do koszyka i kupić. Można ten mechanizm nazywać różnorako w zależności od rodzaju sklepu. Np. w sklepie z odzieżą można to nazwać „moja szafa”, w sklepie z kosmetykami – „moja kosmetyczka”.
  5. Płatność PayPal/kartą kredytową – na płatność kartą pozwala zarówno PayPal, jak i niektórzy inni operatorzy, np. PayU. Ale w płatności PayPal jest wyposażony praktycznie każdy silnik sklepowy i warto z tego skorzystać. Płatności PayPal nie są jeszcze tak popularne w Polsce, jak innych krajach, ale przypuszczam, że wkrótce się to zmieni.
  6. Newsletter – użytkownicy podają swój adres e-mail, aby potem wysyłać do nich informacje o promocjach. Myślę, że nie jest to tak bardzo zaawansowana funkcja, jest to dość powszechne, ale z doświadczenia wiem, że nie każdy właściciel sklepu korzysta z tego na początku, więc umieszczam w zaawansowanych.
  7. Eksport do CSV – podobnie jak w przypadku newslettera – jest to dość powszechne, ale nie jest to must-have dla sklepu internetowego – tym bardziej, że większość sklepów posiada automatyczną funkcję zarządzania stanem magazynowym.
  8. Zaawansowana integracja z firmami kurierskimi – pozwala to na automatyczne nadawanie przesyłek u firm kurierskich, bez ręcznego wypełniania formularzy.
  9. Integracja z dostawcami towarów/hurtowniami – możemy wyświetlać towar, gdy tylko jest on dostępny u naszego dostawcy.
  10. Integracja z paczkomatami InPost lub paczkomatami innych firm – użytkownik może wybrać na sklepie lokalizację, do której ma być dostarczona paczka.
  11. Integracja z Allegro oraz eBay – automatyczne wystawianie produktów na tych portalach, połączenie stanów magazynowych.
  12. Integracja z Ceneo i innymi porównywarkami – dodatkowa promocja dla naszego sklepu. Być może nie przynosi to bezpośrednich korzyści, gdy nie jesteśmy konkurencyjni cenowo, ale ludzie widzą logo naszego sklepu i utrwalają sobie markę w pamięci.

Jeśli budujesz sklep na WordPress + WooCommerce, mnóstwo przydatnych dodatków znajdziesz tutaj. Są tutaj pluginy do wysyłek, płatności, integracji z Allegro, integracji z księgowością online.

Ceny wtyczek są bardzo niskie, szczególnie jeśli kupuje się licencje na kilka domen. Działają one stabilnie, a w razie problemów support bardzo szybko pomaga.

Jeśli szukasz gotowej platformy, na tę chwilę najlepszą, jaką znam, jest RedCart. Pod poniższym linkiem można zarejestrować się ze zniżką 8%:

RedCart – 8% zniżki

RedCart jest wyposażony we wszystkie funkcje i możliwości, jakie można sobie wymarzyć. Jest integracja z płatnościami, firmami kurierskimi, ebay, porównywarkami typu Ceneo oraz wszystko, co zostało wymienione powyżej.

Oprócz podstawowej oferty sklepowej, można założyć sklep z towarem na stanie ze sprzedażą na zasadzie dropshippingu. RedCart jest jedną z bardzo niewielu platform, który na start oferuje bardzo tani pakiet, niemal darmowy, a zamiast abonamentu pobiera prowizję od sprzedaży. Można oczywiście w każdej chwili przejść na wyższy pakiet, gdzie prowizja od sprzedaży nie jest pobierana.

Do tego wszystkiego warto dodać, że każdy sklep internetowy (oraz każda strona internetowa) powinny być współcześnie dostosowane do urządzeń mobilnych (zbudowane w technologii Responsive Web Design).

Jeśli uważacie, że czegoś brakuje na tych listach, zachęcam do komentowania. Być może warto jeszcze uzupełnić te listy o jakieś funkcje.

Udostępnij wpis
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (2 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...

2 komentarzy

  1. tomek pisze:

    Nawet najlepsze funkcje nie napędzą do sklepu klientow, najwazniejsze poza oczywiscie atrakcyjną ofertą sa opisy produktów, musza byc 100%unikalne (pisane z głowy) i odpowiednio długie, bez unikalnych opisów nie mamy szans na wypozycjonowaniei sklepu w Google

  2. kajman pisze:

    Jeśli chodzi o wymienione tutaj funkcje sklepu internetowego, ja bym jeszcze dodał, że warto rozpocząć współpracę z sieciami afiliacyjnymi, takimi jak convertiser i tym podobne. Można sobie nieźle nabić sprzedaż. Prowizję opłaca się zapłacić.

    I ważna jest – wręcz kluczowa – jakość obsługi klienta i szybkość działania. Jak ktoś coś zamówi i będzie czekać dwa tygodnie, to raczej drugi raz u was nie zamówi. Chyba, że to jakiś towar, na który typowo się długo czeka.

Skomentuj kajman Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *