Podstawy projektowania logo
Logo jest graficzną formą prezentacji symbolu i nazwy podmiotu, którym najczęściej jest firma, ale może być nim organizacja, np. partia polityczna, stowarzyszenie, lub pojedyncze wydarzenie, np. konferencja naukowa, zawody sportowe. Zadaniem znaku graficznego jest umożliwienie rozpoznania prezentowanego podmiotu przez odbiorcę, bez dodatkowych elementów. Jak zaprojektować dobre logo?
Składniki logo
Określenia „logo” używa się powszechnie dla całego znaku, który składa się z sygnetu i logotypu. Sygnet jest to znak graficzny, natomiast logotypem nazywamy tekstowe przedstawienie nazwy podmiotu. Niektóre znaki firmowe zawierają również hasło przewodnie prezentowanego obiektu (tagline).
Znak graficzny z reguły związany jest z profilem działalności firmy, organizacji lub charakterem imprezy. Do znaku graficznego dobierana jest odpowiednia typografia. Na ogół stosuje się różne kroje pism drukarskich do zaprojektowania logotypu i hasła przewodniego. Niekiedy projektant tworzy krój pisma specjalnie dla logotypu, jednak taki projekt jest już „wyższą szkołą jazdy” i wymaga profesjonalnego przygotowania plastycznego. Najsłynniejszym takim logotypem jest Coca-Cola. Osoby bez kwalifikacji plastycznych, samodzielnie zamierzające wykonać logo dla swojej firmy, powinny skorzystać z gotowych krojów pism, które można pobrać z sieci.
Projektowanie
Zanim przystąpimy do prac na komputerze, warto popracować ołówkiem na kartce. Rysując wstępny projekt, kierujemy siękilkoma ważnymi zasadami, mającymi znaczenie dla uzyskania pożądanego efektu końcowego:
- Prostota. To najważniejsza cecha dobrego znaku graficznego. Proste logo jest rozpoznawalne, ponadczasowe i zapadające w pamięć. Doskonałym przykładem jest logo Deutsche Banku – ukośna linia w ramce, symbolizująca kreskę procentową. Znak ten jest znany na całym świecie i widząc go można bez trudu zidentyfikować prezentowany bank
- Czytelność. Cecha ta odnosi się głównie do logotypu, stąd wskazanie korzystania z gotowych krojów pism, a nie podejmowania prób własnej twórczości typograficznej, która może dać opłakane skutki. Czytelny logotyp zaprojektowany jest przy użyciu jednego kroju pisma. Drugi krój stosuje się do hasła przewodniego, przy czym powinien on być skontrastowany z krojem logotypu. Przykładowo, logotyp projektujemy ozdobną pisanką w większym stopniu, natomiast tagline krojem jednoelementowym prostym, (Helvetica, Arial) w stopniu kilkakrotnie mniejszym. Zastosowanie dwóch krojów ozdobnych czyni logotyp nieczytelnym i nieestetycznym
- Kolorystyka. Zanim zdecydujemy się na dobór kolorów, logo musi prezentować się estetycznie i czytelnie w wersji czarno-białej. Dobierając kolory trzeba mieć na uwadze charakter działalności lub rodzaj imprezy. Przykład: firma, działająca w branży rolnej lub leśnej, powinna mieć logo z przewagą zieleni, brązu i żółci, natomiast znak graficzny regat żeglarskich najlepiej zaprojektować w błękitach i bieli. Pamiętając o prostocie, nie stosujemy wielu kolorów (maksymalnie trzy), aby uniknąć pstrokacizny.
- Rozpoznawalność. Dobrze zaprojektowane logo musi być rozpoznawalne i dobrze wyglądać w różnych rozmiarach, zarówno w większym, jak i bardzo małym. Powinno być rozpoznawalne w kontrze (negatywie) i łatwe do opisania bez widoku, np. podczas rozmowy telefonicznej. Przykładem jest logo firmy Apple, które można opisać jako „tęczowe nadgryzione jabłko”. Odstąpiono tu od zasady nieużywania więcej niż trzech kolorów, ale zrekompensowała to prostota rysunku. Ciekawostka: nadgryzione jabłko nie jest przypadkowe. Otóż w języku angielskim słowa byte (bajt) i bite (ugryzienie, kęs) wymawia się tak samo. I wszystko już jest jasne…
Błędy
Projektant – amator powinien wystrzegać się błędów, które mogą skutkować bezużytecznością znaku graficznego. Przede wszystkim nie należy używać obrazów z rastrem, bowiem powiększenie obrazu rastrowego pociąga za sobą utratę jakości. Projekt logo trzeba wykonać w programie do obróbki wektorowej, która zapewnia wysoką jakość obrazu we wszystkich rozmiarach.
Nie powinno się też rozpoczynać projektowania od tworzenia monogramu z inicjałów nazwy firmy lub imprezy, np. „Wypożyczalnia rowerów” daje WR, ale de facto nie wiadomo, o co tu chodzi. Z kolei wystylizowanie liter W i R na kształt roweru jest przedsięwzięciem dość karkołomnym, nawet dla profesjonalnego grafika. Nie należy też stosować jedynie akronimu (inicjałów nazwy) dla zupełnie nowej marki – wszak nie od razu stanie się ona np. BMW.
Wreszcie ważna uwaga, do której trzeba się bezwzględnie zastosować: nie wolno zapożyczać choćby pojedynczych elementów znaków graficznych innych firm, nawet po modyfikacjach. Jest to działanie nielegalne i może znaleźć przykry finał w sądzie.
Programy / aplikacje do projektowania logo
Jeśli chcemy profesjonalnie zająć się projektowaniem logo i grafiki komputerowej, najlepszą możliwą opcją jest inwestycja w Adobe Creative Cloud. Można dowiedzieć się więcej na temat dostępnych pakietów tutaj.
W pakiecie Adobe Creative Cloud najlepszą aplikacją do projektowania logo (i grafiki wektorowej) jest Adobe Illustrator. Jeśli chcemy projektować tylko logo, można zamówić tylko tę jedną aplikację w powyższym linku.
W pakiecie Adobe Creative Cloud jest mnóstwo innych aplikacji – do obróbki zdjęć, filmów, do kodu, do projektowania stron www.
Aplikacją o podobnych funkcjonalnościach do Adobe Illustrator, która jest na polskim rynku jeszcze bardziej popularna, jest Corel Draw. Obecnie można zakupić go za dobrą cenę tutaj.
Obie aplikacje – Corel Draw i Adobe Illustrator – mają swoje plusy i minusy, ale żadna z nich nie jest lepsza czy gorsza. Kwestia tego, aby nauczyć się obsługi programu i można tworzyć fantastyczne loga – limitem będzie tylko wyobraźnia.
Jeśli nie mamy funduszy na płatne rozwiązania, można spróbować rozwiązań darmowych, jak np. program gimp. Inne aplikacje, bardziej do wektorowej grafiki, to Inkscape czy Vectr (Vectr jest okrojony pod względem funkcjonalności).
Jeśli zaś potrzebujemy logo dla własnej firmy, ale nie zajmujemy się grafiką komputerową, warto zlecić to profesjonaliście, nie zaś próbować samemu. Zaprojektowanie dobrego logo wymaga wiedzy, umiejętności i doświadczenia – zarówno wiedzy teoretycznej, jak i praktycznej, dotyczącej obsługi programu do projektowania logo.
Autor: Katarzyna Zgorzelska, w konsultacji z TEB Edukacja
2 komentarzy
Dzięki. Krótki artykuł, ale wiele przydatnych informacji w nim znalazłam. Szczególnie przydatne informacje na temat oprogramowania, nie miałam pojęcia, z jakiej strony to podejść.
Również polecam pakiet od Adobe. Ma wszystko, czego potrzebuje grafik do swojej pracy, jest ciągle aktualizowany. Sam korzystam, jestem bardzo zadowolony. Dziękuję za artykuł, są takaj ciekawe i przydatne informacje na temat projektowania logo, które z pewnością wdrożę 🙂