Moja strona nie jest widoczna w Google

Arkadiusz Meszka    27 września 2021 | Ostatnia modyfikacja: 30 września 2021

Ten krótki artykuł poświęcę kwestii objaśnienia, dlaczego strony www od razu nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google i trzeba czekać tygodniami, aby to się stało.

Mniej więcej co 3 osoba, dla której budujemy stronę internetową, skarży się, że po osadzeniu strony na serwerze docelowym i domenie strona nie pojawia się od razu w Google.

Zdarzyło nam się nawet, że jeden z klientów groził „spaleniem chałupy”, jeśli strona nie pojawi się w Google w ciągu 24 godzin. Na szczęście nic nie zostało spalone, a klient się uspokoił 🙂

Niestety nie działa to w ten sposób, że strona od razu pojawia się w Google. Nigdy tak nie działało i nigdy tak nie będzie działać. Mimo powiedzenia „nigdy nie mów nigdy”, tej kwestii jestem pewien.

Kiedy osadzamy stronę na serwerze docelowym i domenie i jest ona już widoczna pod swoim docelowym adresem, zgłaszamy ją do Google Search Console (GSC). Google zostaje powiadomione, że jest nowa strona i trzeba ją odwiedzić.

W ciągu kilkudziesięciu godzin robot Google po raz pierwszy odwiedza stronę, sprawdza, czy ona istnieje i czy jest zgodna z mapą witryny, którą także zgłaszamy w GSC.

Kiedy strona jest już zeskanowana i wszystko się zgadza, Google zapisuje ją w swojej bazie. Nie oznacza to jednak, że strona od razu wskoczy na pierwsze miejsce.

Google nie traktuje poważnie danej strony, dopóki nie istnieje ona dłużej, niż kilka tygodni. Dlaczego? Powodów jest mnóstwo i na pewno nie znamy wszystkich. Nikt nie zna wszystkich szczegółów algorytmu wyszukiwarki Google. Ale pewne powody są oczywiste.

Oszuści i niebezpieczeństwa

Powstaje wiele niebezpiecznych stron zawierających malware, fałszywe informacje, strony oszustów, strony podszywające się pod realne firmy (np. strony podszywające się pod inpost tworzone przez oszustów na OLX), które wyglądają na pierwszy rzut oka wiarygodnie. Strony takie zazwyczaj istnieją 2-4 tygodnie i znikają. Więc gdyby Google od pierwszego dnia traktował poważnie wszystkie strony – mnóstwo oszustów miałoby pole do popisu.

Inne strony z tymi samymi frazami

Frazy stosowane na twojej stronie zazwyczaj są już stosowane na innych stronach www. Te inne strony www istnieją dłużej, niż twoje. Więc mają większą szansę, by pokazywać się wyżej. Jeśli wg algorytmu Google twoja strona przekazuje więcej na temat danej frazy, niż inne strony, wtedy twoja strona z czasem wskoczy wyżej. Ten czas to kilka dni, kilka tygodni lub kilka miesięcy.

Pozycjonowanie

Załóżmy, że masz restaurację w Warszawie i chciałbyś, aby twoja strona była na pierwszy miejscu w Google (albo chociażby w pierwszych 10 wynikach) na frazę „restauracja Warszawa”. Nie jest to możliwe bez pozycjonowania. Na czym polega pozycjonowanie, dowiesz się w tym artykule:

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

W Warszawie są setki, jeśli nie tysiące restauracji. Większość z nich ma swoją stronę www i każda z tych restauracji chciałaby być w top 10 na frazę „restauracja Warszawa”. Więc dlaczego akurat twoja miałaby być tym wybrańcem na pierwsze miejsce w Google?

Cierpliwość

Nawiązując do poprzedniego punktu – przyjmijmy, że prowadzisz w Warszawie restaurację, która nazywa się „Naleśniczki Franka Cienkie jak Firanka”, adres twojej strony to nfcjfwarszawa.pl. Nie pojawisz się wysoko w Google na frazę „restauracja Warszawa” bez pozycjonowania. Ale jeśli ktoś wpisze w wyszukiwarce Google frazę „Naleśniczki Franka Cienkie jak Firanka”, albo adres twojej strony – nfcjfwarszawa.pl – będziesz wysoko w Google. Jednak nie na drugi dzień od utworzenia strony. Nastąpi to po kilku tygodniach z powodów opisanych powyżej.

Co możesz zrobić, aby przyspieszyć pojawienie się w Google?

Po pierwsze, trzeba zgłosić stronę do GSC. My się tym zajmiemy dla Ciebie, jeśli zlecasz nam budowę strony. Zgłaszamy i generujemy mapę strony XML.

Po drugie, strona musi być dobrze zbudowana i dobrze zoptymalizowana. Również zajmiemy się tym dla Ciebie. Jeśli budujesz stronę na WordPress, warto unikać gotowych szablonów. Więcej informacji w tym artykule:

WordPress – szablon gotowy czy autorski

Po trzecie, strona musi być osadzona na dobrym serwerze (w dobrej firmie hostingowej). Jeśli budujemy dla Ciebie stronę, doradzimy Ci, jaki hosting wybrać. Przydatne informacje znajdziesz w tym artykule:

Jaki hosting wybrać

Jednak informacje w tym artykule nie są uniwersalne i hosting trzeba dobrać odpowiednio do rodzaju budowanej strony i do potrzeb klienta. Ponadto, sytuacja rynkowa zmienia się i nie jestem w stanie aktualizować tego artykułu zbyt często.

Po czwarte – jeśli jest dużo konkurencji w twojej branży, albo ruszasz ze sklepem internetowym, nie obejdzie się bez kampanii Google Ads. Jeśli budujesz sklep internetowy za 5 tys. zł, przeznacz drugie 5 tys. zł na kampanię po starcie tego sklepu.

Jeśli jednak twoja strona ma mieć charakter jedynie reprezentacyjny i nie ma dużo konkurencji w obszarze twojego działania, nie ma sensu przeznaczać pieniędzy na kampanię i lepiej po prostu poczekać.

Udostępnij wpis
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (2 głosów, średnia: 3,00 z 5)
Loading...

1 komentarz

  1. krzychu was pisze:

    Dzięki za ten artykuł. Wygląda na to, że trochę na głupka wyszedłem, bo sam ostatnio zgłaszałem pretensje do wykonawcy. Ale nic mi jeszcze nie odpisał i właśnie szukałem info i trafiłem na ten artykuł. Czyli trzeba poczekać, dobrze wiedzieć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *