Kontroluj, ile zarabiasz, aby nie zbankrutować

Arkadiusz Meszka    23 maja 2019 | Ostatnia modyfikacja: 18 czerwca 2020

Jesteś copywriterem, programistą, grafikiem, tłumaczem, który działa na własną rękę – freelancer lub działalność gospodarcza? Codziennie lub niemal codziennie dokonujesz wycen, zastanawiasz się, ile czasu coś może zająć, za jaką kwotę będzie się opłacać wykonanie zlecenia.

Jak dopilnować, aby wykonywana praca była wyceniona na tyle, abyś był zadowolony, ale żeby też nie odstraszyć klienta? W tym artykule przedstawię kilka porad na ten temat.

Mierz swój czas pracy

Mierzenie swojego czasu pracy jest kluczowe, aby poprawnie wyceniać zlecenia. Powinieneś mierzyć czas pracy dla każdego zlecenia, które wykonujesz. Jeśli pracujesz przy komputerze, jest to bardzo proste. Wystarczy zainstalować sobie program Toggl. Dodać w nim projekt, nad którym pracujesz i mierzyć czas pracy. Program ten jest darmowy i bardzo intuicyjny w obsłudze.

Może Ci się wydawać, że to zabierze dużo dodatkowego czasu, ale tak nie jest. Projekt dodajesz tylko raz, a czas pracy włączasz i zatrzymujesz jednym kliknięciem. Aplikacja dodatkowo pilnuje aktywności na twoim komputerze, abyś nie mierzył sobie czasu, gdy nie pracujesz. Sam definiujesz, jak to działa w ustawieniach aplikacji. Możesz też sprawdzać raporty i podsumowania w swoim panelu.

W ten sposób, jak masz do przetłumaczenia lub napisania artykuł, czy banner do zaprojektowania, albo skrypt do napisania – dodaj ten projekt w programie i mierz czas pracy. Będziesz dokładnie wiedzieć, ile przepracowałeś.

Bierz też pod uwagę inne czynności, które wykonujesz, ale nie są bezpośrednio związane z pracą nad projektem. Jakie to czynności? Dojazd do klienta, rozmowa telefoniczna z klientem, pisanie e-maili, przygotowanie oferty do klienta, zakup sprzętu, zasobów wirtualnych. To wszystko to twój czas pracy.

Teraz się zastanów, ile chciałbyś zarabiać na godzinę, aby było to dla Ciebie opłacalne. Możesz wziąć pod uwagę średnie stawki rynkowe, jeśli je znasz, a także swoje umiejętności, doświadczenie oraz popyt na twoje usługi. Powinieneś brać także pod uwagę poziom skomplikowania zlecenia.

Księgowość

Księgowość to bardzo ważny aspekt prowadzenia firmy. Ważne jest, aby go powierzyć firmie, której możesz zaufać. Nasza firma korzysta z biura rachunkowego inFakt. Z tego linka możecie zarejestrować się za darmo i dostać na początek 10% zniżki:

inFakt – 10% zniżki

Więcej na temat tego, dlaczego inFakt się opłaca i jest to dobra aplikacja / dobre biuro rachunkowe, znajdziesz w tym artykule:

Księgowość online

Skrótowo rzecz ujmując – w aplikacji inFakt są wyszczególnione wszystkie twoje przychody i wydatki, jeśli powierzasz księgowość twojej firmy inFaktowi. Są wykresy, jest lista faktur, są dokumenty księgowe. Jest tutaj wszystko. Bez kontaktu z księgową możesz monitorować, jak wygląda kondycja finansowa twojej firmy.

Jeśli odnotujesz, że nagle koszty zaczynają przekraczać twoje albo bardzo zbliżać się do poziomu dochodó, oznacza to, że dzieje się źle. Jednak złą kondycję finansową firmy zauważysz wcześniej, jeśli to jednoosobowa działalność gospodarcza lub mała firma.

Księgowość to jeden z aspektów automatyzowania / powierzania zadań, o czym piszę dalej w artykule.

Automatyzacja zadań i powierzanie zadań osobom trzecim

Jeśli masz wąski zakres usług lub jest on szeroki, ale w miarę stabilny, możesz stworzyć cennik, zamiast wyceniać wszystko indywidualnie. W ten sposób można zaoszczędzić mnóstwo czasu – zamiast odbywać rozmowę z klientem, czy pisać długie maile – wystarczy odesłać klienta do cennika. Można taki cennik mieć na własnej stronie internetowej (znacznie lepsza opcja) lub wysłać go w formie PDF czy excel (gorsza opcja).

Jeśli prowadzenie firmy obejmuje rzeczy, na których się nie znasz, jak chociażby prowadzenie księgowości, powierz to firmie / osobie trzeciej. Zaoszczędzisz zarówno czas, jak i pieniądze, ponieważ gdy ktoś się specjalizuje w danej dziedzinie, wykona dla Ciebie zadania szybciej i taniej, niż ty byś je wykonał, nie znając się na tym. Ty w tym czasie możesz skupić się na tym, co robisz dobrze.

To tak samo, jak korzystanie z usług firm kurierskich. Nie jedziesz z Krakowa do Gdańska, aby zawieźć klientowi umowę do podpisania czy przekazać mu coś innego. Wysyłasz je firmą kurierską lub pocztą (oczywiście są od tej reguły wyjątki).

W kwestii automatyzacji możesz podjąć wiele innych działań – jeśli płacisz co miesiąc te same rachunki / raty, możesz na swoim koncie bankowym zautomatyzować ten proces. Praktycznie każdy bank oferuje definiowanie przelewów cyklicznych – ustawiasz, ile pieniędzy ma się przelewać, co ile czasu, o jakiej porze i kiedy przelewy cyklicznej mają zaprzestać się wysyłać.

Gdy idziesz na urlop, nie wysyłaj do klientów e-maili, tylko ustaw autoresponder. Wydaje się to banalne, ale wiele osób czy firm jednak nie korzysta z takich rozwiązań.

Podsumowanie

Trzy aspekty prowadzenia firmy wymienione w powyższym artykule są bardzo ważne, jeśli chcesz zarabiać pieniądze adekwatne do twoich umiejętności i poświęconego czasu, a także utrzymać firmę w dobrej kondycji i nie marnować czasu na czynności, które może za Ciebie wykonać ktoś inny.

Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat opisanych tutaj tematów, zachęcam do komentowania.

Udostępnij wpis
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (3 głosów, średnia: 3,67 z 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *