Jak ograniczyć spam na poczcie e-mail? Blokowanie spamu

Arkadiusz Meszka    11 czerwca 2019 | Ostatnia modyfikacja: 11 czerwca 2019

Do tytułu artykułu celowo dodałem czasownik “ograniczyć”, a nie “zlikwidować”, ponieważ z góry muszę zapowiedzieć, że nie da się całkowicie, w 100% zablokować spamu na poczcie. Dlaczego? Ponieważ w przypadku zbyt rygorystycznego skonfigurowania filtrów antyspamowych na skrzynkę e-mail nie będą trafiać też niektóre normalne wiadomości. Bardzo wrażliwe filtry antyspamowe potrafią blokować wiadomości, które nie mają nic wspólnego ze spamem.

Więc jak ochronić się przed spamem na poczcie e-mail i jak go ograniczyć, aby nie marnował naszego czasu i nie nadszarpywał nerwów? Poniżej przedstawiam kilka sposób.

Przejdź na Gmail

Korzystam z Gmail’a od kilku lat. Zarówno jako adres na gmail, jak i z e-maila info@clivio.pl. Jeśli chcecie skonfigurować swoją skrzynkę e-mail na Gmail’u, tutaj jest tutorial, jak to zrobić:

Jak korzystać z poczty na własnej domenie poprzez Gmail

Wszelki spam na Gmailu trafia tam, gdzie powinien, czyli do folderu Spam. Dodatkowo wyszukiwarka na poczcie Gmail daje bardzo dużo możliwości i jest bardzo szybka. Czasami w kilkadziesiąt sekund jestem w stanie znaleźć ważne e-maile sprzed kilku lat.

Jeśli po raz pierwszy będziecie korzystać z Gmail, zalecam
wyłączenie widoku wątku, inaczej będziecie “gubić maile”. Można go wyłączyć tak:

Trochę zboczyłem z tematu, ale to ważne. Sam w przeszłości gubiłem przez to maile i zauważyłem, że niektórzy moi klienci korzystający z Gmail też gubią maile – właśnie przez to, że widok wątku jest włączony. Jest to niestety domyślnie włączona opcja na Gmailu.

Reklama od operatora poczty to nie spam

Mając pocztę na o2 (tlen), wp, interia itd., na pewno otrzymujecie mnóstwo reklam. Nie jest to jednak spam. Są to reklamy, na które się zgadzacie, rejestrując się. Możecie ograniczyć ich wyświetlanie, wykupując wersję premium skrzynek pocztowych. Jeśli używacie poczty w profesjonalnych celach i nie macie własnego serwera i domeny, wykupienie wersji premium poczty jest najlepszym rozwiązaniem.

Wykupienie wersji premium nie zlikwiduje w pełni spamu na poczcie, ale ograniczy przysyłanie reklam przez operatorów poczty.

Rezygnuj z subskrypcji, gdy tylko się da

W wielu e-mailach spamowych na dole wiadomości znajduje się link, za pomocą którego można wypisać się z danej listy mailingowej. Wypisując się z takiej listy możecie ograniczyć w znacznym stopniu otrzymywanie spamu w przyszłości.

Przykłady dwóch takich sytuacji poniżej:

Niestety nie każdy e-mail spamowy ma taką opcję. I nie każdy e-mail, który ma taką opcję, to spam. Dwa powyższe screeny to akurat nie jest spam, gdyż zgodziłem się na otrzymywanie tych e-maili.

Wiele spamu wysyłanego jest nielegalnie, czasami wręcz w celu wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy – w takich e-mailach nie znajdziemy w stopce linku do rezygnacji z subskrypcji.

Czarne listy / filtry

Praktycznie każdy program pocztowy ma opcje typu “czarna lista” lub “filtry”. Jest to zazwyczaj pole w ustawieniach skrzynki, które pozwala na wprowadzenie adresów e-mail, bądź określonych słów. Gdy z adresu e-mail wpisanego na czarną listę przyjdzie do nas wiadomość, trafi ona do spamu lub zostanie całkowicie zablokowana.

Gdy czarna lista zawiera słowa, nie adresy e-mail, wtedy blokowane będą e-maile zawierające określone słowa lub frazy wpisane na czarną listę.

Najczęściej dział ustawień związanych z blokowaniem niechcianych maili nazywa się “filtry”. Obecnie filtry w programach pocztowych są coraz bardziej zaawansowane – coraz lepiej można je skonfigurować i są coraz skuteczniejsze. Niestety spamerzy też robią się coraz bardziej wyrafinowani i jest to wyścig w nieskończoność – tak samo jak sytuacja z wirusami i antywirusami.

Przykłady filtrów w kilku aplikacjach pocztowych poniżej:

Gmail
Wirtualna Polska
tlen.pl
Aplikacja roundcube

Z reguły w materiałach pomocy danej aplikacji (albo po prostu poprzez Google) można znaleźć informację, jak kontrolować filtry, jeśli nie uda się tego zrobić samodzielnie.

Jeśli poczta firmowa / na własnej domenie – wybierz dobry hosting

Wybór dobrego hostingu też ma wpływ na to, czy nie będziemy zalewani spamem. Niektóre firmy mają lepsze filtry antyspamowe, inne mają gorsze. Najbardziej rekomendowaną przez mnie firmą hostingową jest obecnie dhosting.pl – są to bardzo mocne serwery, dodatkowo odnośnie spamu na poczcie także jest sporo ustawień.

Ogromną zaletą jest też to, że łatwo wydelegować pocztę na gmail, wystarczy parę kliknięć w panelu klienta. Wtedy można ominąć punkt 7 w tutorialu, do którego umieściłem link na początku tego artykułu.

Oczywiście dhosting to nie jest jedyna dobra firma hostingowa, więcej na temat wyboru hostingu znajdziecie w tym artykule:

Jaki hosting wybrać i na co zwrócić uwagę kupując hosting

Szyfrowanie adresów e-mail na stronie www lub ich ukrycie

Częstą przyczyną zalewu poczty spamem jest opublikowanie własnego adresu e-mail w internecie. Podobny problem jest z publikowaniem własnego numeru telefonu. Jak ominąć ten problem?

Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z takich narzędzi, jak callpage czy chat na stronę www.

Chat czy callpage nie tylko ochronią was przed zalewem spamu mailowego i telefonicznego, ale mogą też zwiększyć konwersję / skuteczność waszej strony internetowej.

Dodatkowo nie zaszkodzi umieścić na stronie formularza kontaktowego – im więcej kanałów komunikacji z potencjalnym lub obecnym klientem, tym lepiej.

Jeśli zaś zależy wam, aby adres e-mail był opublikowany na stronie internetowej, warto spróbować zastosować jakiś skrypt szyfrujący publikowane adresy e-mail, jeśli tylko jest to możliwe na danej stronie internetowej (nie zawsze jest, na wielu gotowych szablonach WordPress jest z tym problem, nie zalecam stosowania gotowych szablonów).

Umiejętność rozpoznania spamu jest ważna

Czasami wśród wiadomości spamowych możecie otrzymać e-maile, w których będziecie szantażowani, albo ktoś będzie was prosić o zapłatę rachunku, podszywając się np. pod operatora telefonii komórkowej. Zagrożeń jest bardzo wiele i gorąco zachęcam do przeczytania tego artykułu:

Jak rozpoznać e-mail od oszusta lub e-mail z wirusami

Poza wyłudzeniami czy szantażem, “złoczyńca” może próbować zawirusować komputer poprzez załączniki.

Droga prawna

Jeśli ktoś spamuje was bardzo intensywnie i macie spore podejrzenie, że robi to nielegalnie i wiecie, kto to jest – można poprosić kancelarię prawną o zajęcie się taką sprawą. Albo chociaż znaleźć wzór jakiegoś pisma prawnego w internecie i wysłać do takiej osoby (pójście na drogę sądową to sporo zmarnowanego czasu, sporo stresu, a szanse wygrania takiej sprawy są nikłe).

Samo wysłanie takiego pisma e-mailem w odpowiedzi (postraszenie bełkotem prawnym 🙂 ) bywa bardzo skuteczne.

Podsumowanie

Tak jak wspominałem na początku artykułu, stuprocentowa ochrona przed spamem nie jest niestety możliwa. Jeśli tylko zaczniecie komunikację z większą ilością odbiorców, ale podacie swój adres e-mail w kilku miejscach – bank, operator telefonii komórkowej, przychodnia lekarska, sklepy internetowe, urząd – zaczyna się niekontrolowany przepływ waszego adresu e-mail – w bardziej lub mniej legalny sposób.

Obecne przepisy związane z RODO to masa dodatkowej papierkowej roboty dla firm i organizacji, która niestety nie rozwiązała i nie rozwiąże problemu spamu e-mailowego.

Udostępnij wpis
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (3 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...

1 komentarz

  1. patryk pisze:

    Nie pomyślałem nigdy o tej rezygnacji z subskrypcji w stopce. Rzeczywiście wiele niechcianych maili / spamu będę mógł w ten sposób ograniczyć. Dzięki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *